#1 Home Improvement Retailer

Customer Reviews for Rheem Performance 40 Gal. Tall 40,000 BTU Residential Natural Gas Power Vent Water Heater with 6-Year Tank Warranty

Internet #326589085

Model #XG40T06PV40U0

Store SKU #1000035126

  • Can vent up to 150 feet: See specification sheet for max. lengths
  • Features multiple venting options for inexpensive installation
  • Restricted in CA and UT – see disclaimer below

Customer Reviews

  • 3.9
    out of 1,327 reviews
  • 62% recommend this product
Filter by:
Showing 1-30 of 1,327 reviews
Hot water again!
I went right to the homedepot store and picked out the only like sized power vent they had at 6pm and finished install around 3am. It installed very easy for it being my first time soldering copper pipe. I’d recommend professional installation or be confident with the learning process/ buy a leak detector. Power vent is quiet. The burner had a deeper exhaust sound that our previous unit. All that matters is wife is happy and she had running water again.
by
Response from RheemFeb 21, 2024
Hi,

Thank you for this 5-star review. We are glad that the installation of your new water heater was simple and easy for you. For additional assistance with your water heater, please call our Technical Support team at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST. One of our experienced analysts will be happy to assist you.

Derius rheem
    • Recommended
    Performs wonderful
    I had it professionally installed the blower is much quieter than my old one. Which lasted gave me 25 years of trouble free service. I know there’s cheaper ones out there. But when it comes to these kind of appliances you’re gonna get what you pay for.
    by
    Response from RheemDec 1, 2023
    Hi Jerry,

    Thank you for this 5-star review. For additional assistance with your water heater, please call our Technical Support team at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST. One of our experienced analysts will be happy to assist you.

    Derius rheem
      • Recommended
      Amazing , better than my previous tankless water heater from Laars .
      by
      Response from RheemNov 15, 2023
      Hello,

      Thank you for the 5-star review! If you ever need assistance or just have questions about your water heater, feel free to reach out to our Technical Support Team at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST and one of our experienced analysts will be happy to assist you. Thank you for choosing Rheem!

      Isaiah rheem
      • Verified Purchase
      Decent Water Heater
      I bought the Rheem Performance 50 Gal, 42,000 BTU Natural Gas Power Vent Tank Water Heater (XG50T06PV42U0) from Home Depot. It has been running smoothly thus far. There are 2 issues I wanted to highlight so people are well-informed before making the purchase. 1. The hot and cold rods aren't perfectly parallel or vertical, which makes it difficult during the installation. The energy efficiency sticker doesn't match or is misleading. This Water Heater is supposed to be $271 instead of $309.
      by
        • Recommended
        2 found this review helpful
        Very good water heater - last one lasted twenty two years.
        by
        • Verified Purchase
        1 found this review helpful
        Leaked after 9 years
        Tank leaked after 9 years, installed in October 2014 and started leaking a May 2023. All the fittings are bone dry and the bottom sheetmetal pan is filling up with water. I'm also on city water with a softener.
        by
        Response from RheemMay 22, 2023
        Hi Dave,

        Thank you for taking the time to write this review. We apologize for the inconvenience you have experienced and hope the issue has been resolved. If you still need assistance, please call Technical Support at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST and one of our experienced analysts will be happy to assist you.

        Derius rheem
          Junk
          Purchased this 6 years ago to turn into scrap. Congratulations to Rheem for the engineered obsolescence to occur just past the warranty. It must've been quite a task after the directive from corporate to engineering came down, and must've taken many months/years of trial and error, whatwa with all the metallurgical vs time studies to perfect the right thickness of inferior metal for tank fabrication. Someone got a sweet bonus for making this happen! Congrats rheem!!
          by
          Response from RheemApr 17, 2023
          Hi,

          Thank you for this review. We apologize for the inconvenience you have experienced and hope the issue has been resolved. If you still need assistance, please call Technical Support at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST and one of our experienced analysts will be happy to assist you.

          Derius rheem
            7 found this review helpful
            I am a professional contractor. do not buy this product.
            The bottom of the tank gave out and only 5 years. we couldn't get a replacement for almost two weeks and when it did arrive the pressure switch wasn't working. on top of that, the warranty only covers the original price that you paid for the water heater which 5 years ago was about half of what they cost now.
            by
            Response from RheemApr 13, 2023
            Hello Brian,

            Thank you for your review and feedback. We apologize for the inconvenience you may have experienced with our product. We always strive to provide a quality product and customer experience. We will certainly take your feedback to help our current and new customers have a better experience and product.

            Isaia rheem
              3 found this review helpful
              Amazing - love the hot water - endless hot water
              Maybe we got lucky but so far everything is good and it’s only a week old and I absolutely love the hot water. I have three girls and a wife and I was constantly taking cold showers with our previous unit. This thing completely heats up to 75 gallons of water within 28 minutes from cold after the first hookup and first fill. And I’ve been putting it to the test for the last week doing laundry, dishes, showering, and that water has never come close to running out of hot water. Very happy!!
              by
              Response from RheemMar 14, 2023
              Hi Bryan,

              Thank you for this 5-star review! We are glad that your new water heater is working great for you. If you need assistance with your water heater, please call our Technical Support team at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST.


              Derius rheem
                • Recommended
                Repeat Trial
                We bought our first Rheem in 2016, 6 year warranty. It leaked badly 6 years and 8 months later. We decided to try the same heater because it worked well, we never ran out of hot water and it was quiet. Due to our not following the maintenance suggested, we believe it failed. We decided to replace it with the same one to make swapping it out easier and to follow the maintenance recommendations to the letter this time. The cost was $300 more! Hopefully, it will last longer. Right now, we are up in the air about our opinion.
                by
                Response from RheemJan 20, 2023
                Hi Evelyn,

                Thank you for this 4-star review! If you need assistance with your water heater, please call our Technical Support team at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST.


                Derius rheem
                  • Recommended
                  New Tank
                  Nice unit good price!
                  by
                  Response from RheemNov 29, 2022
                  Hi,

                  Thank you for this 5-star review! If you need assistance with your water heater, please call our Technical Support team at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST.


                  Derius rheem
                  • Verified Purchase
                  • Recommended
                  Water heater
                  Didn’t work Wrong item
                  by
                  Response from RheemOct 28, 2022
                  Hi Enny,

                  We apologize for the inconvenience and hope the issue has been resolved. If you still need assistance, please call Technical Support at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST and one of our experienced analysts will be happy to assist you.

                  Derius rheem
                  • Verified Purchase
                  1 found this review helpful
                  Leaking one month out of warranty
                  Rheem is a terrible company. They want home depot to absorb the replacement of the water heater. Do not buy 40 gallon water heater, they don't last and are faulty. Chance of electrocution when it fails. Rheem acknowledges that unit must be replaced as it cannot be repaired. Buyer beware!
                  by
                    EZ-peasy install
                    This unit was a replacement for a GE unit. Turns out, the GE was made by Rheem. Easy install. The only modification I had to make was the exhaust plumbing. The blower was 5" or so lower than the old heater so I needed a longer up section of PVC to reach the outlet location.
                    by
                    Response from RheemOct 31, 2022
                    Hi,


                    Thank you for this 5-star review! We are glad to hear your new Rheem Water Heater is working great for you! If you need assistance with your water heater, please call our Technical Support team at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST


                    Derius rheem
                    • Verified Purchase
                    • Recommended
                    1 found this review helpful
                    DON’T BUY RHEEM
                    -Purchased first unit on Feb 2018, lasted 3yrs, 4mo (tank leaked) with install $1400.00 -Purchased second unit Aug 2020 lasted 1yr, 8mo (tank leaked) with install $605.00 received a pro rated price on the second thru RHEEM w/warranty. -Purchased extended warranty from Home Depot, they won’t cover anything including labor until after the unit 6yr warranty expires…..NO HELP! -Current RHEEM water heater I have, tank leaks…if I exchange it now with install $1190.00. Would you buy?
                    by
                    Response from RheemMay 11, 2022
                    Hi Mike,


                    Thank you for this review. We apologize for the inconvenience and frustration you have experienced as a result of this issue and would love an opportunity to assist you. We see that the water heater you have reviewed includes a 6-year limited warranty on tank and parts and a 1-year labor warranty. Please call our Technical Support between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST at your earliest convenience. One of our experienced analysts will be happy to answer any questions on applicable warranty for the issue you are having and go over warranty coverage and service options.

                    Derius rheem
                      6 found this review helpful
                      Do not buy if you have very cold water!
                      If you have really cold water, much like the Buffalo, NY area during winter, avoid this water heater. Especially if you have family members that will drain most of the hot water from the tank. During the heating cycle, moisture condensation from the tank flue pipe drips onto the burner causing it to shut down. You will have to power cycle the control module multiple times before the internal flue pipe gets hot enough where the condensation stops. Very annoying!
                      by
                      Response from RheemJun 8, 2022
                      Hi Kyle,

                      Thank you for this review. We apologize for the inconvenience you have experienced because of condensation putting out your burner flame. The water heater that you have reviewed includes a 6-year parts and tank warranty, as well as a 1-year labor warranty. If you are still in need of assistance, please call our Technical Support team at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST. One of our experienced analysts will be happy to help you with technical questions, and potential service options.

                      Derius rheem
                        5 found this review helpful
                        Easy Install
                        The water heater came with great install instructions. The venting diagram was easy to follow. If you are handy this is a simple task to do alone, if not I would suggest a licensed professional to complete it.
                        by
                        Response from RheemJul 15, 2022
                        Hi Caleb,

                        So glad to hear installation was easy and you are enjoying your new water heater! If you ever have any questions about your new heater, please call Rheem Technical Support at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST and one of our experienced analysts will be happy to assist you.

                        Thank you for choosing Rheem for your water heating needs!

                        Derius rheem
                          • Recommended
                          Installed easily - Appears to be well made - high quality. Has a Honeywell regulator which looks ...
                          Installed easily - Appears to be well made - high quality. Has a Honeywell regulator which looks like a good thing. Produces a lot of hot water and I have turned it down twice. - no issues with it, Arrived with a baseball sized dent on the upper seam where the top attaches but fortunately it is in the back of the unit - no effect on the operation so far so good.
                          by
                            • Recommended
                            3 found this review helpful
                            Faulty Out of the Box
                            Everything connected just fine on the install. Went through step by step procedure from manual. When to start it and had 2 fault codes right away. I have a pressure switch failed open fault as well and a Flammable Vapor Sensor (FVS) fault. I called the Rheem number on front of tank that they want you to call. No one available till the next business day. Can't wait to shell out more money on a unit that hasn't worked from the moment of unboxing.
                            by
                              8 found this review helpful
                              Garbage - bottom rusted out and extended warranty worthless
                              Purchased 1 Nov 2016 No issues until 8/9/2020. Purchased 5 yr protection plan for piece of mind and still waiting for Home Depot to provide a plumber to confirm its leaking and not repairable. Home depot can install your appliance next day but cant help when its covered under the extend warranty. Still have no hot water in 7 days, cant do anything until home depot approves replacement. Plumbers must not get paid much from the plan because no one is responding to the service call.
                              by
                                32 found this review helpful
                                Installation instructions were clear. I had to modify vent,...
                                Installation instructions were clear. I had to modify vent, gas and water lines to the unit, took me a couple hours. I did get an initial low gas pressure error code, but it cleared itself in a couple minutes. I would recommend this unit.
                                by
                                • Verified Purchase
                                3 found this review helpful
                                Replaced an existing 17 year old Rheem with the same specs. about two weeks ago. So far so good....
                                Replaced an existing 17 year old Rheem with the same specs. about two weeks ago. So far so good. Hope to get at least 17 years out of this one.
                                by
                                • Verified Purchase
                                • Recommended
                                2 found this review helpful
                                Pretty smooth install, no hiccups, works great. Ask me again in 10 years if I like it lol
                                Pretty smooth install, no hiccups, works great. Ask me again in 10 years if I like it lol
                                by
                                • Verified Purchase
                                • Recommended
                                2 found this review helpful
                                Very easy to install and fire up. Works great and it operates much quieter than my old water hea...
                                Very easy to install and fire up. Works great and it operates much quieter than my old water heater.
                                by
                                • Verified Purchase
                                • Recommended
                                3 found this review helpful
                                I waited until now (the one year mark) to make this review, as I wanted to provide a fair and hon...
                                I waited until now (the one year mark) to make this review, as I wanted to provide a fair and honest review after owning the product for awhile. After considering a tankless water heater, we researched and then bought our Rheem water heater in May 2019, along with the additional 5-yr extended warranty. It was delivered in perfect condition. It runs pretty quietly, although in our smaller home, we can hear it somewhat in the upstairs kitchen (which is right above the water heater) although not in other parts of the house. We are fine with that. We regularly do laundry while taking showers/dishes without there being a hot water issue. We are very happy with our Rheem and would highly recommend.
                                by
                                  • Recommended
                                  6 found this review helpful
                                  Packaging from Rheem is absolute trash!
                                  Just installed this water heater a month ago. Purchased this in store, there were only 2 in store and both were beat death ....there were some serious dents in this thing, we didn't fully see all of the dents until we got it home. The packaging on these from Rheem is absolute trash! There was 1 small cardboard filler in the side of the box expected to stop this unit from shifting in the box, what a joke the weight of this just flattened the filler cardboard. This is not a cheap item you would think the manufacturer would provide a some protection for the unit. We asked a store associate to help us get this on a cart, I now know how half the dents came about. The way the associate just tilted this thing and flipped it up onto the cart can only lead me to believe they man handle these things with no care at all. He even mentioned that more then half the time these are coming off the trucks to the store its raining so the boxes completely breakdown and they just have to make do moving them around. I'm just amazed that anyone buys these considering they likely all have dents considering there is nothing to protect them during shipment. So far the dents seem to only have impacted the insulation around the water heater and we haven't had any leaks. Fingers crossed it lasts ~ 6- 8 yrs.
                                  by
                                  Response from RheemFeb 14, 2020
                                  Hi Stefanie,

                                  Thank you for taking time to write this review and provide valuable feedback. I will be sure to share your review with our team to help ensure this does not happen in again the future.

                                  Jennifer rheem
                                    6 found this review helpful
                                    So far this has been great. I have a 2000 sq ft home. It was easy to install. The only thing is I...
                                    So far this has been great. I have a 2000 sq ft home. It was easy to install. The only thing is I have had to turn up the heat to the middle setting to ensure the water stays hot enough to run 2 showers within the same hour. I thought it would have been able to do enough hot water at the lower setting, but other than that I'm happy.
                                    by
                                    • Verified Purchase
                                    • Recommended
                                    4 found this review helpful
                                    Works well. I replaced an 18 year old Rheem 50gal unit. This new one was a little quieter than th...
                                    Works well. I replaced an 18 year old Rheem 50gal unit. This new one was a little quieter than the old so happy there. Also has a quick recharge rate, no issues with hot water shortages
                                    by
                                    • Verified Purchase
                                    • Recommended
                                    5 found this review helpful
                                    The day after New Year, I had to replace my 28-year old Rheem water heater. Being very happy with...
                                    The day after New Year, I had to replace my 28-year old Rheem water heater. Being very happy with my last water heater purchased in 1991, I went with the same brand. The assistance from the staff at the Home Depot store in Saint Cloud, MN, was first rate. Thanks! The install went smoothly, as I took my time and carefully followed all the included instructions. When everything was hooked up, the unit fired right up with no issues. My only issue is with the plastic drain valve for attaching a hose. Wished it had been brass. I doubt that this unit will last 28 years, like the previous one, but I hope for lots of hot water for a long time. Bill in Saint Cloud, MN
                                    by
                                    Response from RheemJan 28, 2020
                                    Hi Bill,

                                    Thank you for being a loyal Rheem customer and for taking time to review the Rheem Performance 50-Gallon Natural Gas Power Vent Tank Water Heater. We are happy to hear you had a great purchasing experience and you are enjoying your new water heater.

                                    Thank you again for choosing Rheem for you water heating needs!

                                    Jennifer rheem
                                      • Recommended
                                      The heater installed and fired right up. Three days later It quit. The flashing code indicated th...
                                      The heater installed and fired right up. Three days later It quit. The flashing code indicated the Flammable Vapor Sensor was defective. I called home depot. They said call Rheem. When I called Rheem the guy told me how to reset the controller and said he would send me a new sensor on 2 day delivery. So, the control did not reset. I waited two days and got a call to verify my address. They said my address was not valid. I told them "Force it" I am out of hot water. They did finally send it. It worked. They sent me a letter to return the defective part. I did. I also asked them ti send me an answer on how often this happens and do I need a spare. Buy the way I went to home depot to try to buy this part and they do not carry it. I think they should. On the internet there appears to be a lot of trouble with these sensors. In the picture the sensor is the little white round thing at the bottom
                                      by
                                      • Verified Purchase
                                      • Recommended
                                      3 found this review helpful
                                      Showing 1-30 of 1,327 reviews

                                      Frequently Bought Together

                                      Exclusive
                                      +
                                      +
                                      Price:
                                      $1199.00

                                      Compare Similar Items

                                      current item

                                      Nominal Tank Capacity (gallons)

                                      40 gal

                                      50 gal

                                      75 gal

                                      75 gal

                                      Gas Type

                                      Natural Gas

                                      Natural Gas

                                      Propane

                                      Natural Gas

                                      Vent Type

                                      Power Vent

                                      Power Vent

                                      Atmospheric

                                      Power Vent

                                      Water Heater Profile

                                      Tall

                                      Short

                                      Tall

                                      Tall

                                      Tank Warranty

                                      6 Year

                                      6 Year

                                      6 Year

                                      6 Year