#1 Home Improvement Retailer

Internet # 326590312

Model # XG40S06EC34U0

Store SKU # 1001300161

Performance 40 Gal. Short 6-Year 34,000 BTU Natural Gas Tank Water Heater

$569.00
Buy 3 or more $512.10
Apply Now
Pay $519.00 after $50 OFF your total qualifying purchase upon opening a new card. info
Apply for a Home Depot Consumer Card
  • Short profile design for installation in height-restricted spaces
  • 40-Gallon tank provides hot water for households with 2-4 people
  • Restricted in CA and UT – see disclaimer below
  • View More Details
Store
0 in stock
icon
Free & Easy Returns In Store or Online
Return this item within 90 days of purchase. Read Return Policy

Product Details

About This Product

The Rheem Performance 40 Gal. Natural Gas Short Water Heater comes with a 34,000 BTU/hour environmentally friendly low NOx burner that provides ample hot water for households with 2-people to 4-people. The push button ignition system ensures safe and easy startup. Its maintenance free combustion air intake system means there are no filters to clean and replace. A premium grade anode rod provides long lasting tank protection. Factory installed temperature and pressure relief valve and 3/4 in. water connections are included with the water heater for easy installation.

Highlights

  • California and Utah residents (Utah effective 7/1/18): this water heater does not meet ultra low NOx (ULN) emissions requirements regulations prohibit the sale, shipment or installation of this water heater in any air quality district that requires ULN water heaters. please refer to the maps below to confirm if your home is in a district that requires ULN emission water heaters and if so please select an approved ULN model
  • 40 Gal. tank provides ample hot water for households with 2-people to 4-people
  • Natural gas water heater costs less to operate than electric models
  • Delivers 64 Gal. of hot water in the first hour
  • 6-year limited warranty on tank and parts for your convenience
  • 1-year in home labor warranty for peace of mind
  • Maintenance free - no filter to clean or replace
  • Push button ignition system simplifies the startup process
  • Now features a brass drain valve for added resiliency and durability
  • Rated for installations up to 5,999 ft.
  • Short tank profile fits in a variety of indoor spaces
  • 0.58 uniform energy factor indicates an energy efficient water heater
  • Call before noon for same-day service in most areas or Visit our Water Heater Installation page for more information.
  • Meets 2015 NAECA standards
  • Call 1-855-400-2552 before noon for same-day service in most areas, or Visit our Water Heater Installation page for more information.
  • Meets 2015 NAECA standards
  • Return Policy
  • California residents
     see Prop 65 WARNINGS

Product Information

Internet # 326590312

Model # XG40S06EC34U0

Store SKU # 1001300161

Specifications

Dimensions: H 49.25 in, W 21 in, D 21 in

Dimensions

Product Depth (in.)

21 in

Product Height (in.)

49.25 in

Product Width (in.)

21 in

Tank Valve Size (in.)

0.75 in

Vent diameter (in.)

3 in

Water Connection Size (in.)

3/4 in

Details

Application Type

Residential

BTU Rating

34000

Efficiency Level

High

Finish Family

Gray

First Hour of Delivery (gallons/hr)

64

Fuel Type

Gas

Gas Connection Size

1/2 in.

Gas Type

Natural Gas

Household Size

2-4

Indoor/Outdoor

Indoor

Maximum Temperature (F)

160 F

Minimum Temperature (F)

45 F

Nominal Tank Capacity (gallons)

40 gal

Pack Size

1

Product Weight (lb.)

120 lb

Rated Tank Capacity (gallons)

40 gal

Recovery Rate at 90F Rise (gallons/hour)

34.3

Returnable

90-Day

Tank Lining Material

Glass

Tank Warranty

6 Year

Uniform Energy Factor

0.58

Vent Type

Atmospheric

Water Connection Location

Top

Water Heater Features

Overheat Protection, Pilot Light Window, Pilot Reset Button, Temperature Pressure Relief Valve

Water Heater Profile

Short

Warranty / Certifications

Certifications and Listings

CSA Certified, FVIR Certified

Labor Warranty

1 Year

Part Warranty

6 Year

Questions & Answers

65Questions
caret
Q:How much does installation cost?
by|May 22, 2024
1 Answer
Answer This Question

A:  BobOz, Thank you for your question. We are unable to determine the cost of installation since to many factors are involved(location, state permit requirements, etc.). Please contact a local installer.

by|May 23, 2024
    caret
    Q:Can it be converted to propane
    by|May 16, 2024
    1 Answer
    Answer This Question

    A:  Mikem, Thank you for your question. This unit is not convertible.

    by|May 16, 2024
      caret
      Q:What is the difference between using the short or tall unit if you have the space for either? Which one is best to use?
      by|May 14, 2024
      1 Answer
      Answer This Question

      A:  Gwen, The height and width of the unit are affected. The models may each have different functions as well. To determine the best one that would work for your home please contact a local installer.

      by|May 15, 2024
        caret
        Q:What does warranty cover
        by|Apr 16, 2024
        1 Answer
        Answer This Question

        A:  Lorr, Thank you for the question. Warranty documents can be viewed on the right hand side under product details.

        by|May 16, 2024
          1 found this answer helpful
          Showing 1-4 of 65

          Customer Reviews

          4.4 out of 5

          • 4.4 out of 2,096 reviews
          • 77% recommend this product
          Filter by:
          Showing 1-10 of 2,096 reviews
          Do Not Order on Line
          Order this hot water heater on line, thinking it would come from the Utica Home Depot store. NO, the unit shipped from NJ to NY. It was delayed by one day due to UPS label not being readable. Then when the hot water tank did come next day. Dents in the side of unit. Huge dent on the bottom of the unit. Screws coming out and one screw is gone from the bottom. Plate was not even install under the control. Vent up on top was bend. I have 8 pictures of damage that
          by
          Response from RheemJun 3, 2024
          Wendy,

          We are really sorry to hear about the condition of the water heater when it arrived. It’s very disappointing when a product arrives damaged, especially when you’re expecting it to be in perfect condition.

          We would recommend contacting Home Depot’s customer service as soon as possible to report the damage and request a replacement or refund. Make sure to provide them with the pictures of the damage as this will help support your claim.

          Remember, you have the right to receive a product in the condition that was advertised. If you need any more help or have other questions, please contact HomeDepot.com customer service department at 1-800-466-3337 any day between 6 A.M and 2 A.M. EST. Home Depot Customer Service will be able to assist you with this issue or transfer you to your local store for more assistance.

          Derius rheem
            Damaged thermopile tubing from factory
            I bought this Rheem new on Friday from Home Depot Greece, NY $614.52 total. Wouldn’t fire burner. Called Rheem, they shipped new gas valve, technicians installed it, that didn’t fix the issue. Called Rheem they shipped a new thermopile, technicians installed. I now have hot water after 5 days. Damaged pilot tubing directly from the factory. Internal part that wasn’t damaged in shipping.
            by
            Response from RheemApr 19, 2024
            Hello,

            Rheem apologizes for the inconvenience and hope the issue has been resolved. If you still need assistance, please call Technical Support at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST and one of our experienced analysts will be happy to assist you.

            Isaiah rheem
              Great Water Heater
              My old water heater suddenly died and I had to find a replacement quickly. The Rheem 50 gallon was a little larger than my previous tank but fit in the space without issue. The tank was very easy to install and has worked flawlessly. I have had the tank a year and a half now and it hasn't had a single issue. The price was affordable, considering it was going to cost 1700 to have another company install it when it was an easy install for DIY.
              by
              Response from RheemApr 17, 2024
              Hi,

              Thank you for sharing your experience with the Performance 50 Gal. Short 6-Year 40,000 BTU Natural Gas Tank Water Heater. It’s great to hear that the Rheem 50 gallon model was a good fit for your space and that the installation process was straightforward.

              Your feedback about the affordability and the flawless performance over a year and a half is very valuable. It’s always helpful for others who might be considering a similar purchase.

              We are glad to hear that you’re satisfied with your purchase and that it’s been working well for you. Thank you for taking the time to share your experience!

              Derius rheem
                • Recommended
                Product was exactly as described with no surprises. It also came with an easy to follow installation guide. I installed it myself. We are happy with it.
                by
                Response from RheemMar 19, 2024
                Hi,

                We are glad to hear that the Performance Platinum 50 Gal. Short 12 Year 40,000 BTU Natural Gas Tank Water Heater met your expectations. It’s great that the installation guide was easy to follow, and you could install it yourself. Your positive feedback can be helpful for others considering this product.

                Derius rheem
                • Verified Purchase
                by
                Response from RheemMar 14, 2024
                Hi,

                Thank you for reviewing your water heater purchase. If you need assistance with your water heater, please contact our Technical Support team at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST. One of our experienced analysts will be happy to assist you.

                Derius rheem
                • Verified Purchase
                Danger!!!! Extremely Hot Water
                My wife was complaining that the hot water was too cold and took too long to warm up. I turned the dial on the thermostat to the Hot setting. However, the water got so hot it melted the plastic around the pipe coming out of the unit. I suspect the thermostat is malfunctioning. I've noticed on several occasions that the water at the faucets is extremely hot but at other times the water is lukewarm.
                by
                Response from RheemNov 21, 2023
                Hi,

                Thank you for this review. We apologize for the inconvenience you have experienced because of excessive hot water and hope the issue has been resolved. The water heater you have reviewed includes a 6-year parts and tank warranty. If you still need assistance, please call Technical Support at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST and one of our experienced analysts will be happy to assist you with warranty coverage.

                Derius rheem
                  1 found this review helpful
                  Leaked internally in less than 5 years
                  Purchased house and it cane with this newly installed hot water tank. Tank leaked severely internally in less than the 5 year manufactured date. It leaked to the point where the pilot light wouldn't stay lit. Called customer service and after a long phone call Rheem wouldn't do anything for me because even tho it was well within the warranty I wasn't the original purchaser. I'm now going back to AO Smith for there better prices, better quality, and better warranty.
                  by
                  Response from RheemNov 21, 2023
                  Hi,

                  Thank you for this review. We apologize for the inconvenience you have experienced because of the leak on your water heater and would like a better opportunity to assist you. For assistance, please call Technical Support at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST and one of our experienced analysts will be happy to assist you warranty coverage options and information.

                  Derius rheem
                    2 found this review helpful
                    Works as it should
                    Installation was smooth. Hot water after a few hours. Ignition worked first time as it should. After three weeks no complaint.
                    by
                    Response from RheemOct 20, 2023
                    Hi William,

                    Thank you for this 5-star review. We are glad that installation of your new water heater was easy for you, and you were able to enjoy hot water just after a few hours. If you need assistance with your water heater, please contact our Technical Support team at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST. One of our experienced analysts will be happy to assist you.

                    Derius rheem
                      • Recommended
                      1 found this review helpful
                      Lasted Less Than 3 Years
                      This water heater lasted less than 3 years (manufactured Dec 2020), date of failure 9/2023. Called Rheem and all they said was the warranty does not transfer to new owners. I can understand we can't prove an install date, but clearly if the water heater was made in Dec 2020, it probably wasn't installed until later in 2021. Would never buy Rheem.
                      by
                      Response from RheemSep 14, 2023
                      Hello,

                      Thank you for your review and feedback. We apologize for the inconvenience you may have experienced with our product. We always strive to provide a quality product and customer experience. While the warranty is valid to only the original purchaser, Rheem will still provide technical support including troubleshooting, unit and parts information even in the event of the warranty not transferring.

                      Isaiah rheem
                        2 found this review helpful
                        Horrible
                        I purchased this hot water tank and had Home Depot install it. The over 1300$ and the hot water tank lost heat. 4 days of taking cold showers they came to see what the problems was. Turned out it needed new parts .. how could that be it hadn’t been 30 days. Parts come a week later. The technician comes to fix it less than 30 days later I have no hot water AGAIN!!!! So disappointed so frustrated. I work for a landscaping company. So I’m dirty everyday almost 1600$ Sind can’t shower. Refund me!!!
                        by
                        Response from RheemJul 31, 2023
                        Hi Victoria,

                        Thank you for review. We apologize for the inconvenience you have experienced because of the performance of your water heater and hope the issue has been resolved. If you still need assistance, please call Technical Support at 866-279-4566 between the hours of 7 A.M. and 7 P.M. CST and one of our experienced analysts will be happy to assist you warranty coverage.

                        Derius rheem
                          8 found this review helpful
                          Showing 1-10 of 2,096 reviews

                          Compare Similar Items

                          current item

                          Nominal Tank Capacity (gallons)

                          40 gal

                          30 gal

                          39 gal

                          50 gal

                          Gas Type

                          Natural Gas

                          Natural Gas

                          Natural Gas

                          Natural Gas

                          Water Heater Profile

                          Short

                          Short

                          Short

                          Tall

                          Vent Type

                          Atmospheric

                          Atmospheric

                          Atmospheric

                          Atmospheric

                          Tank Warranty

                          6 Year

                          6 Year

                          6 Year

                          12 Year